Energi Norge: Den europeiske bransjeorganisasjonen Eurelectric har i 2019 gjennomført arbeidsmøter over hele Europa sammen med kunder, miljøorganisasjoner, forbrukerorganisasjoner, bilindustrien, teknologiselskaper og flere. Målet har vært å finne de beste løsningene for kundene i en fornybar, inkluderende og smart energifremtid.

Arbeidet endte opp i en erklæring kalt 15 Pledges to Customers eller 15 løfter til kundene, som ble lansert i Brussel den 4. mars.

Erklæringen peker på tre hovedområder:
Bransjen skal gi kundene tilgang til nye tjenester og elektriske løsninger.
Bransjen skal arbeide for en rimelig og rettferdig energiovergang og elektrifisering.
Bransjen skal forbedre kundeopplevelsen gjennom enkle og transparente løsninger.
Løftene er samlet i et kommunikasjonsdokument som peker på en retning for bransjen der kunden alltid skal være i sentrum. De fleste bransjeforeningene i Europa, inkludert Energi Norge, har signert erklæringen og en rekke norske strømleverandører har gjort det samme.

– Hele bransjen er fast bestemte på at det er viktig å forstå kundene bedre og arbeide for rimelige, enkle og transparente tjenester. Denne erklæringen er derfor viktig, og jeg tror også den kan ha stor verdi i møte med politikere, forbrukerorganisasjoner og andre interessenter, sier næringspolitisk rådgiver Lars Ragnar Solberg i Energi Norge.

Fristen for å signere erklæringen var 10. februar. 

Norge langt fremme


– Norge har på flere områder kommet lang, sammenliknet med andre land i Europa. Norge var først ut i Europa med å åpne strømmarkedet for konkurranse og det har i all hovedsak tjent kundene godt. Det har for eksempel bidratt til at vi har Europas laveste strømpriser, sier Solberg.

I Norge kan strømkundene enkelt og kostnadsfritt bytte strømleverandør, og mange aktører tilbyr tilleggstjenester som for eksempel muligheter for egen energiproduksjon, energieffektivisering, elbil-lading og styring av strømforbruket.

– Vi ser at strømleverandørene ønsker å utvikle rollen som kundens foretrukne energirådgiver og engasjere, involvere og aktivere kundene i den fornybare og fullelektriske fremtiden. Hvis man skal få til dette så blir det helt avgjørende lytte, forstå og engasjere kundene, avslutter Solberg.