Det kan allikevel skje at strømmen blir borte, og hva gjør du da?

  • Det første du bør sjekke er om sikringer har gått eller om jordfeilbryter har blitt løst ut. Dette ser du i sikringsskapet ditt.

  • Dersom strømmen har gått hos naboen din også, er det sannsynligvis feil på strømnettet.

  • Dobbeltsjekk at du ikke har fått melding fra nettselskapet om planlagt arbeid- kanskje har det gått deg hus forbi?

  • Ta en titt på hjemmesiden til nettselskapet ditt. De fleste nettselskapene oppdaterer informasjon om strømbrudd, årsken til strømbruddet, og ca hvor lang tid det vil ta å rette feilen.

Du kan ha krav på kompensasjon

  • Hvis strømmen er borte over 12 timer har du faktisk krav på kompensasjon fra nettselskapet ditt. Myndighetene bestemmer satsene som du har krav på.
  • Fra 2021 vil slik kompensasjon skje automatisk uten at du trenger å gjøre noe som helst.

Bruker du mye strøm samtidig?

  • Det er strømkundene som finansierer strømnettet gjennom nettleia.
  • Når vi bruker mye strøm samtidig så utfordrer vi strømnettet siden det da må forsterkes for å tåle de høyeste forbrukstoppene.
  • Å bygge "unødvendig" strømnett vil føre til dyrere nettleie. Det er derfor billigst og best for oss alle å utnytte det strømnettet vi har best mulig.
  • En måte å gjøre det på er at vi alle jevner ut forbruket vårt og prøver å unngå å bruke mye strøm i "rushtiden" om morgenen og ettermiddagen, eksempelvis lader elbilen på andre tidspunkt.
  • Fremtidens strømregning vil altså fokusere mer på hvor mye strøm du bruker samtidig, noe du som kunde kanskje ikke har reflektert over før.
  • Hvis du og andre klarer å tilpasse deg et jevnere forbruksmønster, så vil regningen din og andres bli lavere.
  • Samtidig unngår vi dyre investeringer i nytt strømnett og nettleien for oss alle kan holdes nede  – vinn-vinn for deg og meg.